جزییات سامانه‌های جدید الکترونیک قوه قضاییه‎

به نقل از سایت اخبار  امور قضایی :    
 

به‬ گزارش‬ خبرگزاری‬ مهر، عیسی زارع‌پور رییس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه در آیین رونمایی از سامانه های جدید الکترونیک قوه قضاییه که امروز با حضور رییس قوه قضاییه برگزار شد، با اشاره به ‏جزییات سامانه‌های جدید در تشریح راه‌اندازی سامانه‌هایی در مرکز آمار و انفورماتیک ‏قوه‌قضاییه برای تسهیل امور مراجعان به تشریح این سامانه ها پرداخت و گفت: اکنون ‏شاهد افتتاح و رونمایی از ورود ۳۰ سامانه مربوط به قوه قضاییه و سازمان‌های وابسته ‏به قوه قضاییه هستیم که در طول یک سال و اندی گذشته راه‌اندازی شده است، حدود ‏‏۲۰ سامانه مربوط به دادگستری جمهوری اسلامی و بقیه مربوط به سامانه‌های تابع ‏قوه هستند.‏

رییس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه تصریح کرد: یکی از این سامانه‌ها، سامانه ‏خودکاربری وکلا است که براساس آن وکلا بدون آنکه نیازی به مراجعه قوه قضاییه ‏داشته باشند می‌توانند از منزل و محل کارشان تمام کارهای خود را از ارسال شکواییه، ‏تنظیم دادخواست، ارسال لایحه، ثبت قراردادهایشان تا حتی تمدید پروانه‌شان را با ‏کارتابل ویژه‌ای که برایشان پیش‌بینی شده انجام دهند‎.‎

زارع پور یادآور شد: یک تکلیف قانونی برای ثبت قراردادهای وکالت وجود داشت که ‏در قانون بودجه سال ۹۹ تصویب شده بود که بر اساس آن می بایست قوه قضاییه ظرف ‏یک ماه این کار را انجام دهد که برای اولین بار در قوه قضاییه و در موعد مقرر این ‏سامانه راه‌اندازی شده و تاکنون بیش از ۲ هزار قرارداد در آن ثبت شده است‎.‎

وی ادامه داد: در راستای دستیابی به هدف تسهیل دسترسی مردم، خودکاربری ‏کارشناسان رسمی را سال گذشته راه‌اندازی کردیم که بحث ارجاع به کارشناس رسمی ‏و گرفتن نظریه کارشناس از طریق سیستم انجام می‌شود. همچنین، سامانه ‏خودکاربری نمایندگان حقوقی دستگاه ها، راه‌اندازی شد. نمایندگان حقوقی ‏دستگاه ها نیز بدون نیاز به مراجعه قوه قضاییه یا حتی دفاتر خدمات الکترونیکی ‏قضایی، بعد از ثبت نام در ثنا و دریافت کد ثنا می‌توانند تمام کارهایشان را از راه دور ‏انجام دهند‎.‎

رییس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه گفت: خدمت جدید دیگر ثبت و پیگیری ‏اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور است، این کار پیشتر به شکل متمرکز در ‏تهران انجام می‌شد و مردم باید مسافت‌های طولانی برای انجام این کار طی می‌کردند ‏و نوبت می‌گرفتند و صف می‌کشیدند که در حال حاضر این خدمت از طریق دفاتر ‏خدمات الکترونیک قضایی در چند استان به شکل پایلوت اجرا می‌شود و با تدابیری که ‏در دیوان عالی کشور پیش‌بینی کردند در گستره ملی به مرور اجرا خواهد شد‎.‎

زارع پور با بیان اینکه در راستای تکریم مردم، مراجعین و تکریم بدنه دستگاه قضایی ‏سامانه‌هایی را راه‌اندازی کردیم، افزود: از جمله این موارد، سامانه نوبت دهی است؛ ‏نوبت دهی برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از فروردین ماه راه‌اندازی شده است و ‏شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شد که تدابیری برای کاهش ازدحام در مراجع ‏قضایی و دفاتر خدمات قضایی پیشی بینی شود لذا ما تلاش کردیم تا هرکسی بتواند ‏اینترنتی و از منزل نوبت بگیرد و به موقع در مکان حاضر شود.‏

وی تصریح کرد: سامانه مذکور با اولویت شعب اجرای احکام در سراسر کشور اجرایی ‏شده است؛ گاهی مردم از ۴ صبح در شورای اجرای احکام صف می‌کشیدند و لیست ‏می‌نوشتند اما حال با راه‌اندازی این خدمت می‌توانند قبل از مراجعه به شعب احکام ‏نوبت خود را دریافت کنند و با خیال راحت همان ساعت مراجعه کنند‎.‎

رییس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه گفت: در سامانه نظرسنجی از مردم، ‏نظرسنجی، بی واسطه و بدون دخالت انسان است و هرکسی که به قوه قضاییه مراجعه ‏می‌کنند بلافاصله بعد از آنکه کارش انجام شد یک پیامک برای او با یک لینک یکبار ‏مصرف ارسال می‌شود و می‌تواند هم در مورد واحد قضایی و هم در مورد تک تک ‏افرادی که در مسیر ایشان قرار داشتند نظر و نمره دهد.‏

زارع پور یادآور شد: نتایج اولیه این طرح که یک ماه از اجرای آن می‌گذرد، میزان ‏رضایت مردم از اشخاص و عملکرد قوه حدود ۷۰ درصد قابل قبول بوده و در بررسی ها ‏متوجه شدیم کسانی که مردم به آنها رای مثبت دادند واقعاً این اطلاعات صحت داشته ‏است.‏

وی تاکید کرد: هم اکنون این سامانه در گستره کشوری فعال است و روزانه چند هزار ‏نظر جدید ما از مردم می‌گیریم و این موضوع، ادامه خواهد داشت و در فاز بعدی ظرف ‏یک الی دو هفته آینده ما این بازخورد را به همکاران هم خواهیم داد، یعنی همکاران ‏اداری قضایی می‌توانند در کارتابل‌شان ببینند که میانگین رضایت مردم از آنها در این ‏هفته چه بوده و نمودارشان را نشان می‌دهد و خودشان می‌توانند نتیجه کارشان را در ‏تعامل با مردم ببینند؛ البته در دستگاه قضا همیشه یک طرف دعوا شاکی است و یک ‏طرف نسبت به رایی که صادر می‌شود طبیعی است که اعتراض داشته باشند و این ‏موارد در نظرسنجی‌ها خودش را نشان می‌دهد‎.‎

زارع پور با اشاره به راه اندازی سامانه صدور گواهی عدم سوءپیشنیه یادآور شد: ‏بخش ویژه‌ای که برای امسال که سال جهش تولید است در نظر داریم، آن است که تا ‏آنجایی که بتوانیم هر خدماتی که مردم می‌خواهند از قوه قضاییه دریافت کنند به ‏شکل آنی بتوانند آن خدمات را استعلام بگیرند؛ به عنوان مثال صدور گواهی عدم سوء ‏پیشینه که تا پیش از این از طریق پلیس و هم از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ‏انجام می‌شد و معمولاً چند روز طول می‌کشید یک روزه شده است و سامانه آن دو ‏هفته‌ای است که در سراسر کشور به غیر از تهران راه‌اندازی شده است.‏

وی ادامه داد: همکاران ما در دادسراها به محض آنکه این را دریافت می‌کنند با ‏ابلاغیه‌ای که دادستان کل کشور هفته قبل داشتند، کارتابل‌شان را باید روزانه صفر ‏کنند یعنی تمام درخواست‌های صدور گواهی عدم سوء پیشینه را با جستجویی که در ‏بانک‌های اطلاعاتی انجام می‌شود باید به مردم به روز جواب دهند. ‏

رییس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه گفت: ما یک روزه گواهی عدم سوء پیشینه ‏را به شکل الکترونیکی بدون مراجعه صادر می‌کنیم، یعنی هر ساعت از شبانه روز اراده ‏کنند مردم می‌توانند این درخواست را بدهند، یک روز کاری بعد این درخواست به ‏شکل الکترونیکی دریافت می‌شود و سیستمی هم راه‌اندازی کردیم و این امکان را دارد ‏که به شکل آنی اصالت گواهی عدم سوء پیشینه را استعلام کند‎.‎

‏ زارع پور بیان در رابطه با استعلام آنی ثبت اسناد گفت: یکی از موانع اطاله دادرسی ‏استعلاماتی است تا وضعیت یک ادعا روشن شود، همچنین در راستای تسهیل و تسریع ‏دادرسی‌ها مجموعه اقداماتی را انجام دادیم که یکی از آنها توسعه استعلامات ‏الکترونیکی است.‏

وی یادآور شد: ما حدود ۲۰۰ استعلام را شناسایی کردیم و باید از دستگاه‌های اجرایی ‏در کشور انجام شود تا به یک پرونده رسیدگی کرد، البته همه این موارد راجع به یک ‏پرونده یا یک نوع دعوای خاص نیست؛ همانطور که می دانید بر اساس یکی از بندهای ‏قانون برنامه ششم توسعه (بند ط ماده ۱۱۷ قانون برنامه ششم) کلیه دستگاه‌ها مکلف ‏شدند به شکل الکترونیکی به استعلامات پاسخ دهند که یکی از دستاوردهای قوه ‏قضاییه در این مدت آن بود که آیین اجرایی آن در دو هفته گذشته در دولت تصویب ‏شد و انشالله دستگاه‌ها مکلفند که این سرویس را در اختیار ما قرار دهند برخی موارد ‏را در سیستم مدیریت پرونده قضایی‌مان یکپارچه می‌کنیم.‏

رییس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه گفت: به عنوان راه‌اندازی سرویس ‏استعلام شماره حساب به شکل آنلاین در سامانه مدیریت پرونده قضایی را می توان ‏مثال زد. با کمکی که بانک مرکزی کرد همکاران قضایی به شکل آنلاین می‌توانند کد ‏ملی را وارد کرده و به لیست حساب‌های فردی که دادخواست احضار داده یا برای ‏اجرای احکام، دسترسی پیدا کنند و صرفاً با آن بانک‌های مشخص استعلام شود و ‏اینگونه نباشد تا مردم به ۳۷ نهاد پولی و بانکی مراجعه کنند‎.‎

وی عنوان داشت: در گام بعد بحث استعلام مانده، موجودی و مسدودی حساب به ‏شکل آنلاین انجام می‌شود، الان به شکل الکترونیکی مکاتبه رد و بدل می‌شود، ‏استعلام‌های متعددی راه‌اندازی می‌شود و در خدمت همکاران قضایی قرار می‌گیرد که ‏بتوانند به سرعت پرونده‌ها را رسیدگی کنند. ‎

زارع پور افزود: آرمان ما این است که هر پرونده‌ای که تشکیل می‌شود در راستای ‏دستیابی به دستگاه قضایی هوشمند به شکل اتوماتیک خود سیستم تشخیص دهد که ‏چه استعلاماتی نیاز دارد و استعلامات‬ مورد نیاز را خود سیستم به شکل الکترونیکی ‏ارسال کند، قبل از آنکه پرونده در کارتابل قاضی بیاید این استعلامات ارسال شده باشد ‏و حتی بعضی از آنها جوابش هم آمده باشد؛ یعنی وقتی یک قاضی پرونده را باز می‌کند ‏و می‌خواهد رسیدگی کند جواب استعلامات به شکل خودکار آمده باشد و در سیستم ‏وجود داشته باشد‎.‎

رییس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه گفت: این دستیابی نیازمند به یک عزم ملی ‏است، و با توجه به اینکه آیین نامه اجرایی آن فراهم شده باید همه دستگاه های ‏اجرایی زیرساخت‌هایشان را فراهم کنند، هر آنچه که فراهم شود ما به سرعت در ‏سیستم مدیریت پرونده قضایی یکپارچه خواهیم کرد و در دسترس قرار خواهیم داد‎.‎
وی ادامه داد: ما کاملاً آمادگی آن را داریم و از همه دستگاه‌ها می خواهم همکاری ‏لازم را با قوه قضاییه داشته باشند تا بتوانیم مشکلات مردم را کم کنیم و کاهش ‏دهیم‎.‎

زارع پور تاکید کرد: در حوزه سازمان‌های وابسته هم همکاران در سامانه ثبت اسناد ۵ ‏الی ۶ سامانه جدید دارند که امروز راه اندازی شد، در پژوهشگاه قوه قضاییه نیز به ‏همین شکل ادامه می یابد؛ در حوزه مراقبت‌های الکترونیکی کار با سرعت و جدیت ‏بیشتری از قبل دنبال می‌شود، در حال حاضر ۳ هزار پابند الکترونیکی جدید ظرف دو ‏ماه گذشته تحویل سازمان زندان‌ها شده و از آنها استفاده می‌شود امیدواریم که تا آخر ‏سال بتوانیم به ۱۰ هزار پابند برسانیم، اگر یک اراده جمعی در کشور شکل بگیرد با ‏کمک شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم این ظرفیت را به ۵۰ هزار پابند ظرف سالهای ‏آینده برسانیم‎.‎

رییس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه گفت: آرمان ما این است که هر پرونده‌ای ‏که تشکیل می‌شود در راستای دستیابی به دستگاه قضایی هوشمند به شکل اتوماتیک ‏خود سیستم تشخیص دهد که چه استعلاماتی نیاز دارد و استعلامات مورد نیاز را خود ‏سیستم به شکل الکترونیکی ارسال کند، قبل از آنکه پرونده در کارتابل قاضی بیاید این ‏استعلامات ارسال شده باشد و حتی بعضی از آنها جوابش هم آمده باشد؛ یعنی وقتی ‏یک قاضی پرونده را باز می‌کند و می‌خواهد رسیدگی کند جواب استعلامات به شکل ‏خودکار آمده باشد و در سیستم وجود داشته باشد.
 

برچسب ها:

امور قضایی

129
0 0