به نقل از سایت اخبار امور قضایی :
محمدعلی وکیلی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه قوای سهگانه همه جزئی از نظام هستند، گفت: اگر کارکرد یک قوه در کشور خوب دیده شود، کل نظام خوب دیده میشود و بالعکس اگر یک قوه، تضعیف شود کلیت نظام تضعیف میشود.
وی با بیان اینکه اگر دولت یا قوه قضائیه تضعیف شوند، نظام تضعیف میشود، اظهار داشت: خوب دیده شدن یعنی اینکه قوا، برای مردم خوب کار کنند. اگر یک قوهای برای مردم خوب کار کند، قدمی در جهت کارآمدی نظام برداشته است و این کارآمدی نظام را ارتقا میدهد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمیتوان نظام را مجموعهای از جزیرهها، در نظر گرفت که اگر مثلا در یک جزیرهاش قوه ای خوب دیده میشود و خوب کار میکند این باعث شود، یک جزیره و یا قوه دیگر ضعیف کار کند و اقداماتش دیده نشود.
وکیلی ادامه داد: قوای مقننه، مجریه و قضائیه همه جزئی از نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و مستقل از هم نیستند. قوای سه گانه کشور در کنار هم هستند لذا تقابل قوا با هم، در نظام معنایی ندارد.
وی تصریح کرد: در اینکه اقدامات قوه قضائیه باعث ایجاد امید شده که در نظام عزم برخورد با فسادها وجود دارد، شکی نیست. در این راستا، آنچه اثر میگذارد، مبارزه با فساد است و نه مبارزه با فاسد؛ مبارزه با فساد لوازمی دارد و از آن جمله اینکه اقتصاد کشور را هوشمندسازی کنیم و بخش مهم هوشمند سازی بر عهده دولت است، با هوشمندسازی اقتصاد، راه فسادزایی بسته میشود؛ به جای اینکه مدام افراد را بپاییم و در مبارزه با فساد به دنبال برخورد با آدمها باشیم.
وکیلی یادآور شد: اگر بنا، مبارزه با فساد است، همه دستگاهها باید وظایفشان را درست انجام دهند؛ در آن زمان، بیشترین وظیفه هم متوجه دولت است که وظیفه هوشمندسازی اقتصاد و شبکه سازی نظامات اداری کشور را برعهده دارد. میبایست نظام مالیاتی کشور شبکه شود و قابلیت مانیتورینگ پیدا کند وظیفه شبکه سازی نظام گمرکات را نیز دولت برعهده دارد و میبایست همه فعل و انفعالات نظام گمرکی مانیتورینگ شود.
وی افزود: آنگاه خود قوه قضائیه نیز باید شبکه سازی شود و همه فعل و انفعالات از دادخواست تا صدور کیفرخواست و رای باید قابلیت مانیتورینگ داشته باشد به طوری که امکان اینکه رای به غیر حق و یا اقدامی به غیر حق در نظامات قضایی کشور رخ بدهد، بسته شود.
وکیلی گفت: همچنین همه نظامات مالی کشور باید شبکه شود به طوری که منشا هر پول معلوم باشد، چرخش پول باید معلوم باشد و قابلیت مانیتورینگ داشته باشد. البته برخی از اختیارات هم وجود دارد که فسادزاست، مثلا اختیاراتی که برای یک ممیز مالیاتی وجود دارد و حتما شائبه آفرین است.
این نماینده مجلس عنوان کرد: اگر نظام مالیاتی ما وصل به صندوقهای مکانیزه باشد، نیاز نیست ممیزهای مالیاتی ما تا این اندازه اختیارات داشته باشند. یا اگر اختیارات بی حدو حصری که مدیر عامل بانک دارد، محدود شود و نماینده بانک مرکزی در بانکهای عامل حضور داشته باشد به طوری که سقفی از اعتبارات و از تصمیمات حتما باید به امضای نماینده بانک مرکزی برسد، حتما جلوی بخشی از فساد موجود گرفته میشود.
وی افزود: امروز امضای مدیر بانک، شهردار ممیز مالیاتی، کارشناس بیمه؛ امضای طلایی است و امضاهای طلایی یعنی رانت و فساد. اگر نظام مجوزها در کشور شبکه میشد و به طوری که دسترسی آسان و یکسان آحاد مردم فراهم میآمد، فسادی شکل نمیگرفت. وقتی میدانیم رانت شکلی گرفته در برخی حوزه ها، خصوصا در حوزههای وارداتی که در آنها، انحصارات شکل گرفته است و معنایش این است که امضای طلایی وجود دارد و امضای طلایی یعنی فساد.