اخذ تسهیلات کلان از بانک ها با استفاده از شرکت های فاقد فعالیت

به نقل از سایت اخبار  امور قضایی :    
 

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات برخی دیگر از متهمین بانک سرمایه به نام گروه جهانبانی امروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام و به صورت علنی در حال برگزاری است.

در ابتدای این جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام گفت: در این جلسه مفاد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون مجازات اسلامی قرائت و تفهیم می‌شود و متهمین مراقب اظهارات خود باشند که جز به صداقت، راستی و ادب سخن نگویند. متهمانی که به قید وثیقه آزاد هستند در صورت تغییر آدرس، آدرس جدید را اعلام کنند.

رئیس دادگاه بیان کرد: پرونده حاضر مربوط به اتهام محمدرضا جهانبانی، احمد یوسفی کوپایی، مالک خداشاهی، حمید فرحانی خواه، مهدی الهیاری، ابوالحسن خداشاهی، سید مصطفی خداشاهی، امین خداشاهی، بهزاد خداشاهی، عمار صالحی و محمدرضا کریمی است که به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع از حیث معاونت و مشارکت به میزان ۶ هزار و ۴۰ میلیارد ریال رسیدگی می‌شود.

در ادامه قاضی مسعودی مقام از قهرمانی، نماینده دادستان خواست برای قرائت کیفرخواست در جایگاه حاضر شود.

نماینده دادستان بیان کرد: در این پرونده گروه جهانبانی از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور از راه تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۶۰۴ میلیارد تومان از طریق معاونت در بزه مذکور، حاصل کرده‌اند.

قهرمانی افزود: محمدرضا جهانبانی با استفاده از شرکت‌های بدون فعالیت خود تسهیلات کلان از بانک‌های کشور اخذ می‌کند. وی مدیرعامل شرکت تجارت نور ابرار بوده و چندین شرکت دیگر هم تشکیل داده است که برای آن‌ها تسهیلات می‌گرفت. این شرکت‌ها اعم از شکوه نور احسان، تجارت نصر البرز، سروش تجارت برین، شرکت شکوه نوآوران آفتاب و چند شرکت دیگر بودند.

وی گفت: نکته قابل توجه اینکه وجوه تسهیلات پس از واریز به حساب مشارکت مدنی این شرکت‌ها به شرکت تجارت نور ابرار که متعلق به آقای جهانبانی بوده است واریز می‌شد، در حالی که این شرکت‌ها فاقد هرگونه مجوز اخذ تسهیلات بودند.

قهرمانی به عناوین اخذ تسهیلات منتسب به متهم پرداخت و گفت: یک شرکت، شرکت شکوه نور احسان که موضوع فعالیت آن انجام امور بازرگانی و خرید و فروش کالاهای بازرگانی مثل کنجاله ذرت و .. بوده است و این شرکت مجموعا ۲۳ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان از بانک سرمایه دریافت کرده است.

وی بیان کرد: این تسهیلات در چند مرحله انجام شده و در هر مرحله نسبت به مرحله قبل افزایش داشته است، تسهیلات مرحله اول در ۹۲.۰۵.۲۹ به حساب مشارکت مدنی شرکت واریز شده و ردیابی‌ها حکایت از آن دارد که این مبالغ پس از واریز به حساب شرکت شکوه نور احسان، به حساب تجارت نور ابرار واریز شده است.

در ادامه نماینده دادستان گفت: تسهیلات مرحله دوم زمانی انجام می‌شود که مدیرعامل تغییر کرده است و در تسهیلات مرحله سوم نیز تغییراتی صورت گرفته و مدیریت جدید برای افزایش تسهیلات از ۸۰ میلیارد به ۱۱۸ میلیارد تومان درخواست می‌کند که نهایتا در قالب چند فقره به حساب شرکت واریز شده و به شرکت شکوه نوآوران آفتاب از دیگر شرکت‌های جهانبانی واریز می‌شود.

وی افزود: پس از سررسید این تسهیلات شرکت شکوه نور احسان درخواست تمدید تسهیلات می‌کند که مورد موافقت قرار گرفته و تمدید می‌شود.

قهرمانی ادامه داد: دومین شرکت شرکت تجارت نصر البرز است که به صورت سهامی خاص و تجاری بازرگانی ثبت شده و در امر واردات و صادرات ماشین آلات و واردات و صادرات مواد غذایی و ... بوده است. این شرکت سه مرحله تسهیلات مجموعا به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک سرمایه دریافت کرده است.

نماینده دادستان بیان کرد: این تسهیلات نیز در چند مرحله انجام شده و در هر مرحله نسبت به قبل افزایش تسهیلات درخواست شده است، تا مرحله سوم افزایش تسهیلات به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده و مصوبه هیئت مدیره صادر و افزایش حد اعتباری را اعلام می‌کند.

وی تصریح کرد: نهایتا این تسهیلات اعطایی به شرکت به دفعات در سررسیدهای مقرر تمدید و تسویه شده است؛ اما شرکت در موقع اتمام سر رسید به تعهدات خود عمل نکرده است.

تکمیل می شود...

برچسب ها:

امور قضایی

121
0 0