جایی که نور و ایمان درهم‌آمیخته‌است/بساط مهربانی در«گلشن» پهن است

به نقل از سایت اخبار  امور قضایی :    
 

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: صدای اذان که می‏‌پیچد بر گلدسته‌ها و فوّاره‌‏های مسجد، گویی نجوای بلال است که از لابه لای تاریخ بر صحن دل‌ها گسترانیده می شود.

آری اینجا خانه دوست است؛ گلشنی که از روزگاران دور باقی مانده و در بافت تاریخی گرگان همچون نگینی خودنمایی می کند.

اینجا جایی است که منیت به صفر می رسد و بال های مهربانی به پرواز در می آید... سبکبال و رها و فارغ از دغدغه های روزانه خودم را در حیاط مسجد گلشن می یابم... اذان به نیمه می رسد... ایستاده‌ام و به جبروت خداوندی چشم دوخته‌ام تا از نسیم عبادت بهره مند شوم.

اینجا خانه خداست... آرامشی در این مکان نهفته است که روح سرکش را آرام می کند... هنوز صدای اذان می آید. گلدسته‌ها نورانی تر از همیشه به نظر می رسند.. آن ها تجسم زیبای نیایشند و مانند پیچک‌هایی عاشقانه به سمت نور رفته‌ و دست نیاز به درگاه بی‌نیاز احدیت گشوده‌اند.

بی گمان طاق های هلالی شکل، ستون های آجری و مقرنس‌های قدیمی، رازدار نجواهای افرادی هستند که با صدای خوش دوست مأنوس شده و بندگی را پیش از این آغاز کرده اند.

در عطر هوای دوست با تلفیقی از بوی گلاب و مُهرهای تربت امام حسین (ع) غرق بودم که صدایی مرا به خود آورد... فراموش کرده بودم برای آگاهی از برنامه های مسجد جامع گلشن با جواد طبرسا، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد قرار مصاحبه داشتم.

گلشن ثبت ملی شده است

بعد از این که ماجرای گزارشم را برای آقای طبرسا، مدیر کانون شرح دادم، وی در مورد مسجد چنین توضیح داد: مسجد جامع گلشن گرگان به عنوان یکی از مساجد تاریخی این شهر در سال ۱۱۷۵ بنا شد و در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۱۳۵۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.

موسس مسجد شخصی به نام مرحوم آیت ‌الله شریعتمدار بوده و بسیاری از بزرگان در این مسجد حضور داشته و نماز گزارده‌اند و اکنون هم امامت جماعت آن را آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان برعهده دارد.

وی بیان کرد که برای حفظ این مسجد و بازسازی آن اقداماتی مانند تجدید بنای مسجد و بازسازی مناره‌ها در سال ۱۳۷۵ انجام شده است.

این مسجد دارای یک باب کانون فرهنگی هنری بوده که در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده است؛ هدف موسس (آیت‌الله نورمفیدی) از تأسیس کانون جذب قشر جوان و ارائه خدمات فرهنگی- آموزشی به این قشر تاثیرگذار جامعه است.

فعالیت های مذهبی

قسمتی از فضای مسجد به کتابخانه اختصاص یافته و هفت هزار جلد کتاب در آن موجود است طبرسا به فعالیت کانون اشاره کرد و گفت: از جمله فعالیت های مذهبی کانون برگزاری جلسه هفتگی تفسیر قرآن در روزهای یکشنبه است که روز بعد از سیمای مرکز گلستان پخش می شود. بر همین اساس هم یک مسابقه پیامکی از بیانات جلسه طرح و به سه نفر به قید قرعه جوایزی اهدا می شود.

وی بیان کرد: برگزاری نماز جماعت، قرائت قرآن کریم هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، برگزاری دعای توسل، دعای ندبه و دعای کمیل و برگزاری جلسات کرسی تلاوت قرآن کریم از برنامه های ثابت این مسجد است.

طبق گفته طبرسا این کانون همچنین میزبان همه مناسبت های مذهبی اعم از ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع)، مراسم ویژه ماه مبارک رمضان و مراسم عزاداری محرم و صفر، برپایی مراسم اعتکاف (همراه با برگزاری برنامه ها و مسابقات فرهنگی)، مبعث رسول اکرم(ص)، احیای شب نیمه شعبان، برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی فاضل لنکرانی برای شهروندان گرگانی است.

برنامه های فرهنگی هنری

طبرسا در مورد برنامه های فرهنگی و هنری کانون گفت: این بخش از فعالیت های کانون شامل برگزاری همایش ها و مسابقات از قبیل: مسابقه ملی عکاسی نگاه سرخ (سه دوره)، همایش ملی شعر عاشورایی خطبه های نور، مسابقات مناسبتی مانند ایام الله دهه فجر، همایش شعر گرگانی با عنوان «جیجو»، جام بازی‌های رایانه‌ای خلیج فارس، مسابقات پیامکی مناسبتی، مسابقات ویژه مهدویت و مسابقه نقاشی کودکان ویژه دهه فجر است.

وی افزود: تاکنون بخش فرهنگی کانون نشست‌ها و گردهمایی های مختلف از جمله بزرگداشت عطار نیشابوری، گردهمایی مسئولان ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، نشست هزار نفره جوانان با آیت الله نورمفیدی در شهرستان‌های مختلف استان و محفل انس با قرآن کریم دانش آموزی را برگزار کرده است.

آموزش

طبرسا به حوزه فعالیت های آموزشی کانون گریزی زد و ادامه داد: با توجه به هدف و خواسته کانون که آموزش نسل جوان از اولویت های آن بوده، یکی از محورهای اصلی فعالیت متمرکز کانون در بخش آموزش است. به همین دلیل در رشته‌های مختلف هنری اعم از آموزش قرآن کریم، کلاس های کمک درسی، طراحی چهره، نقاشی کودکان، منبت، عکاسی، فتوشاپ، کامپیوتر، بافت سبد، زبان انگلیسی و خوشنویسی دوره های مختلف آموزشی برگزار می‌کند.

قسمتی از فضای مسجد به عنوان کتابخانه استفاده می‌شود و در آن هفت هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف مانند کتب کمک درسی از مقطع ابتدایی تا آمادگی برای دوره دکتری، کتب تخصصی کودک و نوجوان، روانشناسی، رمان، داستان و دینی و مذهبی موجود است.

همچنین این کتابخانه با توجه با مناسبت‌ها اقدام به برگزاری مسابقات مختلفی کتابخوانی با عنوان اندیشه مطهر می‌کند.

مرکز نیکوکاری

مرکز نیکوکاری محله در مسجد جامع گلشن گرگان (۲۷ مهرماه سال۱۳۹۳) با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان و مدیرکل وقت کمیته امداد امام خمینی(ره) گلستان افتتاح شد و واگذاری امور به مردم، شناسایی نیازمندان واقعی، تقویت کارکرد اجتماعی مساجد، تقویت همبستگی های اجتماعی، استفاده از حضور و تخصص مردم، مردمی شدن حمایت های اجتماعی، احیای حقوق همسایگی و هویت محله، پیوند نیازهای محرومان با توانمندی مردم، احیای فرهنگ انفاق، نیکوکاری و نوع دوستی و جمع‌آوری کمک های مردمی و توزیع آن بین نیازمندان از جمله اهداف و کارکردهای این مرکز نیکوکاری قلمداد می شود.

گفتنی است اعطای تسهیلات قرض الحسنه به اقشار آسیب پذیر و توانمندسازی نیازمندان جامعه از طریق تعامل با اشخاص حقیقی و حقوقی یکی دیگر از اهداف مهم مرکز مذکور است.

طبرسا اهم فعالیت های مرکز در طی یک سال گذشته را چنین برشمرد:

ردیف عنوان توضیحات
۱ سبد کالا ماهانه  ۵۰ الی ۷۰ عدد
۲ هزینه پرداختی به در راه ماندگان مراجعان به مسجد و کانون
۳ معرفی افراد نیازمند به بانک ها، موسسات اعتباری و کمیته امداد امام خمینی(ره) قریب به ۷۰ نفر
۴ هماهنگی با مراکز درمانی جهت مساعدت در هزینه قریب به ۸۰ نفر
۵ تهیه لوازم مربوط به سال نو پوشاک، کفش و کیف ۳۰۰  نفر
۶

سبد کالا مربوط به عید نوروز

۱۰۰۰ عدد (ارزش تقریبی هر سبد کالا مبلغ ۶۰ هزار تومان بوده است)

۷ سبد کالا مربوط به ماه مبارک رمضان

۶۰۰ عدد(ارزش تقریبی هر سبد کالا مبلغ ۶۰ هزار تومان بوده است)

۸ برنامه حمایتی جهت بازگشایی مدارس(جشن عاطفه ها)

کیف، کفش، روپوش لوازم التحریر (۳۰۰ نفر )

(قریب به ۱۵ میلیون تومان به افراد نیازمند کمک شد)

۹ تهیه جهیزیه

برای ۵ نفر از نو عروسان (به ارزش تقریبی ۴ میلیون تومان)

۱۰ تعمیرات منزل ۵ میلیون تومان
۱۱ خرید کالای اساسی منزل ۲ میلیون تومان
۱۲ هزینه های تحصیلی ۳ میلیون تومان
۱۳ کمک های بلاعوض ۷ میلیون تومان

بر اساس آمار، گزارش ها و رتبه بندی های مختلف کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان در بین کانون های مساجد کشور سطح و امتیاز بالایی داشته و در طول سال برنامه‌های مختلف در سطح ملی و منطقه‌ای برگزار می کند.

نقش مساجد

برای آگاهی از نقش مساجد با کارشناس مذهبی گفتگو کردیم، مهدی نظری به خبرنگار مهر گفت: مسجد، درجایگاه پایگاه اجتماعی اسلام، همواره کانون جذب تربیت دینی جوانان بوده و مردم و مربیان دینی به آن توجه ویژه کرده‌اند.

وی افزود: باید از ظرفیت مساجد در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بهره برد.

نظری گفت: مساجد می توانند مهمترین ملجأ خانواده های ایرانی در صیانت از شخصیت معنوی فرزندانشان با توجه به تهاجم گسترده فرهنگی غرب در فضای مجازی و رسانه باشند.

وی با اشاره به نقش مساجد در گام دوم انقلاب گفت: جوان امروز تشنه آموزه های دینی در جامعه است اما انتقال این آموزه‌ها نیازمند شیوه نوین در تبلیغات است.

در گلستان بیش از دو هزار مسجد و بیش از دو هزار هیئت مذهبی وجود دارد که اگر هر کدام از این مراکز قدم کوچکی در راستای زدودن آسیب ها و مشکلات جامعه بردارند، گره های بسیاری باز خواهد شد.

برچسب ها:

امور قضایی

102
0 0