۴۰درصد داوطلبان قضاوت در تست شخصیت رد می شوند

به نقل از سایت اخبار  امور قضایی :    
 

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی، صبح جمعه در نشست خبری برگزاری آزمون تصدی منصب قضا، گفت: آزمون عمومی قضاوت در٢٢ مرکز استان و ۳۰ هزار شرکت کننده درحال برگزاری است.

وی افزود: از ابتدای برنامه پنجم و برنامه ششم ٤١٠٠ نفر از محل آزمون ها پذیرفته شدند و بیست درصد ار محل دانشجویان علوم قضایی و هشتاد درصد به صورت آزاد به دستگاه قضایی وارد شده اند و در واقع ٣١٠٠ نفر به دستگاه قضایی وارد کرده ایم.

امینی ادامه داد: ۲۱۰۰ نفر نیرو از قوه قضاییه خارج شدند و حدود ۳ هزار و ۱۰۰ نفر  نیرو توانستیم وارد دستگاه قضایی کنیم. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۲ قاضی داریم. ۱۴ هزار نفر نیروی اداری در قوه قضاییه جذب کردیم و به ازای هر قاضی سه نفر نیروی اداری جذب کردیم و به ازای هر ۸۰۰ قاضی ۳۲۰۰ نفر نیروی اداری جذب کردیم.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه درباره جذب قضات خانم گفت: در وضعیت فعلی ۸/۵ الی ۹ درصد جذب قضات خانم را داریم و به ازای هر ۱۰۰ نفر قاضی حدود ۹ درصد قضات خانم را داریم، زیرا پست هایی که بانوان می گیرند کم است و یا در شعب دادیار و یا در محاکم خانواده مشغول می شوند و تعداد خانم ها نسبت به آقایان کمتر است و کمتر از ۳۰ درصد شرکت خانم ها را در آزمون داشتیم و حدود ۷۰ درصداز آقایان بودند.

امینی ادامه داد:برنامه ششم را از سال ۹۶ شروع کردیم و در  برنامه ششم هم سالانه ۸۰۰ قاضی جذب می کنیم.

امینی در رابطه با آزمون بررسی  شخصیت داوطلبان گفت:۴۰درصد از کسانی که به مرحله آزمون  شخصیت رسیده اند، رد می شوند.روانشناسان بررسی های مختلفی را بر روی افراد می کنند و معمولا بر اساس آمارها ۶۰درصد قبول می‌ شوند.

وی ادامه داد: سومین سالی است که پرونده شخصیت بررسی می شود اما نسبت به قضاتی که قبلا جذب قوه قضائیه می شوند، کاری انجام نمی شود.

امینی در خصوص بکارگیری بازنشستگان، گفت: در بخش قضایی رئیس قوه قضائیه اجازه ای از رهبری در رابطه با بکارگیری مجدد دارد، تعداد کمی از افراد مشمول این موضوع می شوند. امکان به کارگیری کارمندان اداری وجود ندارد، اما در هر سال حدود ۲۰۰ قاضی بازنشسته داشتیم.

وی در خصوص سهمیه مناطق محروم در رابطه با آزمون قضاوت، افزود: به هیچ وجه چیزی به اسم سهمیه نداریم اما تمهیداتی اندیشیده شده تا نیروهایی که در مناطق محروم  تحصیلات حقوقی دارند در دوره های حقوقی تخصصی شرکت کرده و از میان آنها بخشی را جذب کنیم.

امینی در رابطه با کارآموزان اظهار داشت: سالانه ۱۴۰۰ نفر کارآموز در دوره‌های کارآموزی قضاوت داریم. دوره‌ها در تهران قم و مشهد و اصفهان برگزار می‌شود.

وی در خصوص ورود وکلا به عرصه قضاوت گفت: یکی از امتیازاتی که در جذب اختصاصی داریم ۵ سال سابقه موثر قضاوت است. سالانه ۴۰۰ وکیل در آزمون قضاوت شرکت می‌کنند. 

امینی بیان کرد: سالانه ۳۲۰۰ نفر کادر اداری می‌توانیم بگیریم اما توان بودجه‌ای را نداریم سال گذشته ۶۴۰۰ نفر معرفی به گزینش شدند و هر تعداد معرفی شوند آرام آرام تا انتهای امسال این افراد جذب پیمانی می‌شوند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: تاکنون دو نوبت آزمون جدا در شورای حل اختلاف برگزار کردیم، در حال حاضر قضات محاکم در ساعات بعدازظهر در این شوراها شرکت می‌کنند. ۲۰۰ نفر در آزمون گذشته شورا پذیرفته شدند. اکنون ۱۵۰ قاضی مستقر در شورا داریم.

برچسب ها:

امور قضایی

84
0 0